Łączna liczba wyświetleń

15 września 2014

Samodyscyplina u dzieci i marshmallow test

Umiejętność odraczania gratyfikacji znacznie zwiększa szansę na powodzenie w życiu.
Profesor Walter Mischel w latach 60-tych XX wieku pierwszy raz przeprowadził eksperyment, w którym czteroletnie dzieci dostały jednego marshmallow i zostały poinstruowane, że mają wybór: albo zjeść go od razu, albo poczekać aż eksperymentator wróci do pokoju z drugim marshmallow i wtedy dostaną dwa, w nagrodę za cierpliwość.
Eksperymentator opuszczał pokój na 15 min, a dzieci w tym czasie były nagrywane. Jak się zachowywały? Dzieci patrzyły na piankę, wąchały, lizały ją, ugniatały w rękach, skubały, probówały odwrócić uwagę i nie patrzeć na nią. Część dzieci nie wytrzymywała i zjadała piankę w pierwszych sekundach, część po paru minutach katuszy, pochłaniała piankę, a reszcie udało się doczekać do powrotu eksperymentatora, wykazując olbrzymią, jak na czterolatka, samodyscyplinę.

Po kilku latach odnaleziono dzieci, które brały udział w eksperymencie i okazało się, że te dzieci, które były najcierpliwsze lepiej radziły sobie w życiu i miały większe osiągnięcia w wielu dziedzinach (m.in. w szkole, relacjach interpersonalnych). 
Mischel mówi o tym, jak ważne jest mówienie dzieciom, 'NIE' aby pózniej one same sobie nauczyły się mówić 'NIE'. Samodyscyplina i umiejętność czekania sprzyja sukcesom w dążeniu do celów, m.in. w odchudzaniu, rzucaniu nałogów, w oszczędzaniu itp.




                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz